کد مطلب:27703
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
سرّ صعوبت تبيين حيات عارفانه علي(ع) چيست؟
سرّ صعوبت تبيين حيات عارفانه آن حضرت(ع) اين است كه غالب انديشوران علوم الهي صاحبنظر بودهاند، نه صاحب بصر. آنان كه صاحبدلانه به قبله شهود روي آورده باشند اندكند و آنچه را هم كه يافتهاند كمتر بازگو كردهاند. از اين رو اگر سخني درباره علوم علوي مطرح ميشد در مدار علم حصولي بود، نه بيش از آن.
آنچه عَمْرو بن بَحْر معروف به جاحظ از نظام نقل ميكند از مدار ياد شده تجاوز نميكند. وي ميگويد:
من از نظام شنيدم: گفتار درباره عليّ بن ابيطالب(ع) محنت است؛ زيرا اگر گوينده حقّ او را وفا كند غلوّ كرده است و اگر از حق او بكاهد جفا كرده است. هسته مركزي متوسط بين وفا و جفا دقيق و تيز است و دسترسي به آن جز براي حاذق ذكيّ سخت است (امالي طوس /588، ح1218).
اين گفتار عجزآميز صراحت يا ظهوري درباره زندگي شاهدانه علوي ندارد؛ چنانكه آنچه ابن نديم از اخبار واقدي نقل كرد كه:
از معجزات رسول اكرم(ص) است؛ همانطور كه عصاي موسي(ع) و مرده زنده كردن عيسي(ع) معجزه آنان بوده است (فهرست ابن نديم/111).
زيرا اينگونه از مدح و ثناها براي تشريح كيفيّت حيات علوي گفته نشده و در آن مدار هم سير نكرده است. برخلاف آنچه از رسول گرامي(ص) و امام صادق(ع) درباره آن حضرت(ع) رسيده است كه «يقين عليّ بن ابيطالب(ع) از ديگران بيشتر (كنز الفوائد، ج1، ص263.) و شديدتر است» (مزار كبير /231، ح6.)؛ زيرا اينگونه تعابير گذشته از ظهور لفظي با توجّه به صدور آنها از صاحبدلان و حاصببصرانْ زمينه عنايت به زندگي شاهدانه آن حضرت را فراهم ميكند.
: آية الله جوادي آملي
حيات عارفانة امام علي(ع)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.